Poate încă nu ți s-a întâmplat ca motorul utilitarei să se supraîncălzească și să tragi pe dreapta pentru că temperatura nu scădea nici cum. O dată cu apariția caniculei și a altor factori, există riscul ca motorul să nu mai funcționeze și să se supraîncălzească. Există câțiva factori care pot declanșa acest fenomen.
Factori care conduc la supraîncălzirea motorului:
1. Anotimp torid
2. Trafic urban intens
3. Încărcătură mare
4. Componente ale instalației de răcire
Primele semnale ale motorului supraîncălzit sunt vizibile la bord – termometrul care indică temperatura lichidului de răcire peste cea normală, adică peste 95C sau, în cel mai rău caz, aprinderea becului roșu. Pot să iasă aburi de sub capotă și atunci trebuie să opriți motorul sau se aude un zgomot ciudat de la pompa de apă. Ce trebuie să faci mai departe?
Cum să remediezi situația?
1. Dacă ies aburi de sub capotă, nu ridicați imediat capota, ci așteptați până când aburii se reduc pentru că riști să te accidentezi și să provoci arsuri la piele. Verifică întinderea curelei de ventilator. Dacă săgeata ventilatorului nu depășește 8-10 mm printr-o apăsare ușoară atunci nu ventilatorul nu e cauza.
2. În sezonul canicular, se întâmplă să rămână pe partea exterioară a radiatorului gâze moarte sau noroi. Uneori se întâmplă să se depună în interiorul radiatorului particule fine din radiator, care se pot curăța cu furtun cu apă în special cu presiune pentru a putea înlătura toate depunerile și pentru a permite accesul aerului prin radiator.
3. Verifică lichidul de răcire de la vasul de expansiune și de la radiator. Nu le deschide pentru că riști să îți provi arsuri doar dacă folosești o cârpă pentru protecție. Dacă e nevoie, completează nivelul cu lichidul de răcire în vasul de expansiune și radiator.
4. Sub nici o formă nu ai voie să adaugi apă rece când motorul e supraîncălzit. Riști să creezi alte daune precum fisurarea blocului motor. În primul rând, trebuie să aștepți să se răcească motorul după aceea îl poți umple cu lichid de răcire. Racordurile fisurate sau crăpate trebuie înlocuite, nicidecum acoperite cu bandă adezivă. Nu vei rezolva nimic pentru că scurgerea va persista, e mai bine să le schimbi.
5. Pe timp de vară e recomandat să pornești la drum seara sau dimineața când temperatura e mai mică și să eviți și traficul urban. Dacă nu ai de ales și ești în trafic, încearcă să menții un echilibru al turației. Regimul optim de turație al motorului este între 2.400-2.600 de rotații. Să ai în vedere și încărcătura utilitarei. Nu încărca peste măsură dacă ai de urcat mai multe pante! Dacă ai trecut prin această experiență, spune-ne ce alte metode ai aplicat și dacă au funcționat!